TIPS BBQ NO 3 – GUNAKAN TOOLS YANG SESUAI

posted in: Uncategorized 0

Kita selalu sahaja hilang sosej ke bawah grill atau nak balikkan burger terbang ke tepi atau terjatuh ke bawah kan.

Untuk elakkan perkara itu terjadi, kenalah gunakan peralatan yang sesuai ketika berBBQ. Seperti gunakan jaring untuk membakar ikan. Bila guna jaring ni, mudahlah nak balik balikkan ikan dan mudah dikendalikan, terutama ketika api tengah marak. Berbanding nak alihkan satu persatu ikan. Lagi pun ikan ini dagingnya lembut, mudah sangat melekat kat grill. Terutama bila nak balik balikkan ikan tu.

Penyepit sudah menjadi alat yang wajib ketika BBQ,  pilih penyepit yang panjang untuk mengurangkan haba yang panas terkena tangan. Seelok eloknya pakai sarung tangan yang sesuai untuk BBQ. Elakkan sarung tangan yang mudah terbakar ya. INGAT, anda bermain dengan api. Penyepit yang baik memudahkan anda mengendalikan makanan anda dengan baik. Kadang kadang makanan terjatuh kerana penyepit kurang baik.

Bila anda membakar daging burger alat yang sesuai adalah penyudip yang digunakan untuk membalikkan daging burger. Jika anda menggunakan penyepit, apa yang akan berlaku adalah daging burger anda akan terkoyak.

Berus anda gunakan untuk menyapu lebihan bahan perapan atau juga sos bbq pada daging bbq anda. Ada jenis kain dan juga silicone. Jenis silicone mudah untuk dibersihkan. Dan berus yang paling selalu kita guna adalah, sebatang serai atau juga seikat daun pandan.

Berus dawai semestinya perlu ada. Jika anda menggunakan gas grill atau grill arang yang baik, faktor kebersihan perlu diambil kira. Sentiasa panaskan dahulu grill anda. Sebelum meletakkan makanan untuk di panggang, berus terlebih dahulu grill anda untuk membuaang lebihan lebihan makanan yang lepas. Sebab itu perlu memanaskan terlebih dahulu grill anda untuk membakar lebihan makanan yang lepas. Ini juga perlu dibuat selepas anda menggunakan grill anda.

Sebelum meletakan daging ke grill, sapu dahulu minyak untuk mengelakkan makanan anda melekat di grill.

Next

TIPS BBQ NO. 4 – MARINATE, MARINATE, MARINATE

Korang nak dapatkan tips ni ke?

Bagi komen sikit

PENING NAK PILIH STEAK YANG MANA SATU!

posted in: Uncategorized 0
.
Kita selalu bercakap mengenai stik sekitar sana sini, tetapi kita tidak pernah tahu bagaimana untuk memilih satu yang kita mahukan
 
Apa yang kita tahu berkenaan “STEAK”
 
Pertama, definisi. Stik pada dasarnya adalah apa-apa kepingan daging yang termasuk di bawah kategori “cepat-memasak” potongan-potongan yang cukup rendah dalam tisu penghubung yang tidak memerlukan masa memasak yang panjang. Perbezaan antara stik dan panggang pada dasarnya bergantung kepada saiz. Mana-mana potongan daging untuk memanggang boleh dipotong menjadi stik.
 
 
Walaupun potongan yang lebih murah seperti “sirloin steak”, “flank steak”, dan “skirt steak”, atau pilihan chef seperti ‘hanger steak” dan “Flatiron steak” semakin popular dan boleh didapati hari ini
 
Kelembutan steak biasanya berkaitan dengan otot yang bekerja, dengan itu bahagian otot yang tidak digunakan adalah sangat lembut, biasanya dirujuk sebagai (loin atau backstrap) menjadikan potongan itu amat sesuai untuk steak (dan juga agak mahal).
 
4 ‘High End Steak’ yang anda perlu tahu
 
1. The Ribeye
Bagaimana rasanya:
‘Highly Marbled’ dengan satu kumpulan yang besar lemak yang memisahkan ‘Longissiumus’ dari ‘Spinalis’. Lemak adalah di mana banyak rasa yang tersendiri daging lembu datang, Ia membuatkam Ribeye salah satu potongan yang ‘richest and beefiest’ yang boleh didapati. Bahagian tengah daging lebih cenderung untuk menjadi bertekstur licin dengan ‘finer grain than a strip steak’, manakala seksyen Spinalis akan mempunyai ‘grain’ yang longgar dan lebih banyak lemak. Ramai orang (termasuk diri saya) mempertimbangkan Spinalis menjadi lazat dengan potong yang cepat masak.
 
Cara Terbaik untuk Masak :
‘Pan-frying’, ‘grilling’ atau ‘broiling’. Ini kerana lemak yang banyak yang terdedah menyebabkan “flare-up”, ketika memanggang dan boleh menjadi rumit. Bersiap sedia dengan menutup, dan berdiri dengan penyepit jika anda perlu cepat bertindakan dan mengalihkan steak anda dari api yang membara. Potongan ini saya lebih suka cara masak “Pan frying”
 
2. THE STRIP
Bagaimana rasanya:
Tekstur dengan “grain” bermakna ‘strip steak’ sederhana lembut, tetapi perlu sedikit mengunyah. ‘marbling’ yang baik dan rasa berdaging yang kuat. Tidak seperti rasa Ribeye yang enak, tetapi lebih mudah untuk mengurangkan lemak tanpa poket besar lemak seperti Ribeye, menjadikannya mudah untuk memasak, mudah untuk makan. Satu kegemaran steakhouses.
 
Cara Terbaik untuk Masak :
‘Pan-frying’, ‘grilling’ atau ‘broiling’.. Ia lebih mudah untuk di grill daripada ribeyes, kerana kurang lemak bermakna kurang flarreups, dan kurang terbakar.
 
3. THE TENDERLOIN
Bagaimana rasanya:
Amat lembut dengan tekstur rasa hampir seperti mentega . Sangat rendah lemak, dan dengan itu rendah dalam rasa. Secara jujur, melainkan jika anda sedang mencari untuk potongan daging yang rendah lemak atau potongan daging yang lebih lembut, ini adalah pilihan yang anda perlu buat
 
Cara Terbaik untuk Masak :
“Pan-frying” atau memanggang. Kerana ia begitu rendah lemak dan lemak membuatkan haba lebih perlahan daripada otot, dengan itu tenderloins cenderung untuk memasak lebih cepat daripada stik lain dan jauh lebih cenderung untuk menjadi kering. Pan-frying” dalam minyak dan penamatnya “basting” dengan mentega membantu menambah beberapa rasa EXTRA. Malah lebih baik adalah untuk membeli dan panggang atau grill panggang dalam satu ketulan yang besar “Châteaubriand” bermakna kurang kehilangan lembapan daging. Oleh kerana rasa ringan, ia sering dipasangkan dengan sos yang lebih rasa atau mentega kompaun.
 
4. THE T-BONE
 
T-bone adalah dua-untuk-satu potongan. -ia terdiri daripada sekeping tenderloin, dan sekeping strip dipisahkan oleh tulang berbentuk T. Biasa T-tulang dipotong dari bahagian hadapan pinggang “Short Primal”, hanya selepas tenderloin bermula, memberikan kepingan kecil daripada tenderloin (antara 1 / 2- dan 1 1/2-inci lebar). Manakala Porterhouse, dipotong dari sisi lain dari belakang dan mempunyai bahagian tenderloin sekurang-kurangnya 1 1/2-inci lebar. Lihat bagaimana kedua-dua stik patut bersama-sama?
 
Bagaimana rasanya:
Bahagian ‘strip’ rasa seperti ‘strip’, dan rasa ‘tenderloin’ semestinya akan rasa seperti ‘tenderloin.’
 

Cara Terbaik untuk Masak :
‘Grilling’ atau ‘Broiling’. Oleh kerana tulang tidak sekata berbentuk, ‘Pan-frying’ adalah amat sukar dengan T-Bone. Ketika dimasak, ia cenderung untuk mengecut ke bawah sedikit. tulang akan menonjol, ia membuatkan daging tidak bersentuh baik dengan permukaan kuali, dan ia menghalang pemerangan. Oleh kerana itu, anda lebih baik ‘grilling’.
 
Tetapi ‘grilling’tidak seharusnya di ‘grill’ terus. Ingat bagaimana tenderloin yang lebih lebih cepat masak daripada ‘strip’? Masalah itu diburukkan lagi bahawa bahagian tenderloin daripada T-Bone atau Porterhouse jauh lebih kecil daripada ‘strip’. Hasilnya ialah tenderloin yang berakhir terlampau masak sebelum ‘strip’ masak menghampiri level masak ‘done’
 
Tetapi tidak perlu takut! Ada cara mudah untuk menyelesaikan masalah ini. Apabila Grilling’ atau ‘Broiling’, pastikan anda meletakkan stik supaya tenderloin adalah lebih jauh dari sumber haba daripada ‘strip’. Di bawah ‘broiler’, steak perlu berorientasikan supaya ‘strip’ terletak lebih dekat dengan plat pemanas atau api. Di panggangan, ini bermakna membina dua kawasan panggangn (satu sahaja kawasan arang separuh daripada grill, meninggalkan separuh lagi kosong), kemudian meletakkan stik di atas api supaya bahagian tenderloin yang paling dekat dengan sebelah kosong panggangan.

TIPS BBQ NO. 2 – TUNGGU MASA YANG BETUL

posted in: Uncategorized 0

TIPS BBQ NO. 2 – TUNGGU MASA YANG BETUL
.
BBQ perlukan kesabaran dan fokus.. Korang perlu menunggu api hilang , tinggal bara sahaja. Korang perlukan arang putih yang panas. kelabu dan merah membara. Itulah haba yang paling panas dan sekata
.
Pastikan suhu yang betul dan sesuai
.
Setelah kepanasan arang korang dah dapat, jangan lupa bahawa apa yang korang telah cipta adalah ketuhar, jadi korang perlu untuk mengawal haba seperti oven.
.
Cara terbaik untuk menguji haba adalah dengan tangan korang. Pegang tangan korang antara 12cm / 5inches atas grill atau panganagn dan lihat berapa lama anda boleh tahan di sana dengan selesa (iaitu. Tanpa menjerit).
.
6 saat untuk api kecil
4 saat untuk api sederhana
2 saat terlebih panas
0 saat = Hospital
.
Korang juga perlu mengawal suhu seluruh panggangan.
.


Teknik yang paling mudah adalah separuh dan separuh – meletakkan semua arang kepada satu bahagian, supaya anda mempunyai sisi over panas dan satu bahagian sejuk
.
Seperti gambar dibawah
.
.
.
Korang nak ke Tips BBQ NO. 3?
.
Klik link di bawah ya

TIPS BBQ NO. 3 – GUNAKAN TOOLS YANG SESUAI

TIPS BBQ NO. 1 – PILIH CARA BBQ YANG BETUL

posted in: Uncategorized 0

TIPS BBQ NO. 1. – PILIH CARA BBQ YG BETUL
.
Ia mungkin kedengaran asas tetapi terdapat dua perkara penting yang pembakar korang perlukan jika korang mahu untuk membuat makanan bbq yang hebat.
.
Perkara pertama adalah, ia perlu menggunakan dapur arang. Korang semestinya biasa menggunakan arang. Tidak ada yang salah dengan gas grill, tetapi korang tidak akan dapat rasa aroma ‘SMOKE’ tambahan.
.
Perkara kedua yang korang perlukan adalah penutup. Dengan penutup, ianya akan memerangkap rasa, suhu yang sekata dan boleh digunakan sebagai teknik tambahan. Tanpanya, korang tidak boleh memanggang ayam, atau mencairkan keju pada burger.
.
Korang biasa dengan grill kan. Kali ni korang cuba teknik barbeque pula.


.
Korang nak tips bbq yg kedua ke?

Korang klik  di sini

TIPS BBQ NO. 2 – TUNGGU MASA YANG BETUL

1 2 3